بسم الله الرحمن الرحيم
ورقة بحثية بعنوان
مفهوم الأسلوب بين التراث العربي القديم والحداثة
- الملخص باللغة العربية والإنجليزية
- مفهوم الأسلوب في التراث العربي القديم
- مفهوم الأسلوب عند المحدثين
- نتائج البحث
الملخص
يحاول هذا البحث توضيح العلاقة التي تربط مفهوم الأسلوب في التراث العربي القديم بمفهومه الحديث، الّذي ارتبط بالدراسات الأسلوبية الحديثة عند المحدثين والغربيين، وذلك من خلال تتبع مفهوم الأسلوب في التراث العربي القديم وملاحظة التطور الّذي حدث فيه من القديم إلى الحديث عند العلماء العرب قديماً.
يعالج البحث مفهوم الأسلوب في المعاجم العربية أولاً ثم ينتقل إلى معالجته عند علماء البلاغة ابتداءً من الجاحظ وانتهاءً بابن خلدون، ثم يتناول البحث الأسباب التي أدت إلى اهتمام المحدثين بمفهوم الأسلوب عند الغربيين دون الافادة مما وجد في التراث العربي القديم، وقد أدى هذا الاهتمام إلى حدوث قطيعة معرفية بين أبناء الأمة العربية المحدثين وتراثهم العربي القديم، ثم تناول البحث مفهوم الأسلوب عند الغربيين والمحدثين وأخيراً خُتم البحث بنتائج أفضت إلى أن مفهوم الأسلوب لم يكن غائباً عن التراث العربي القديم، وإن لم يُطلق عليه مصطلح أسلوب، فالممارسات الأسلوبية ظلت ماثلة في الدراسات التطبيقية التي مارسها العلماء في النصوص؛ نثراً كما هو واضح في دراسة النص القرآني، أو شعراً كما هو واضح في دراسات عبد القاهر الجرجاني في كتابيه (دلائل الإعجاز وأسرار البلاغة) لأن هذه الدراسات كانت تعتمد الدراسات اللغوية أساساً لها مما قرب المسافة بينها والدراسات الأسلوبية الحديثة.
Abstract:
This study tried to explain the relationship between the concept of style in old Arabic heritage with its modern conception, which is associated with modern stylistic studies both by modernists and westerners. This is done by tracing the concept in old Arabic heritage held by old Arabic scholars and the observation of its the developments from the old times to the modern. The concept of style was first dealt with as in the Arabic dictionaries, then, how it was viewed from Arabic rhetoricians from Eljahiz down to Ibin-khaldoon. Afterwards study moved to explain the reasons that led modernists to be interested in the concept of style as viewed by the westerners without properly benefiting from the available data in the old Arabic heritage. This as a result led to a rupture of knowledge between the modernists and their old Arabic heritage. The study also dealt with the concept of style both by the Arab modernist and the westerners. Lastly, the study concluded with findings that: the concept of style had not been absent from the old Arabic heritage, though it was not termed as a "concept". The stylistic practices were evident in the empirical studies carried out by scholars in texts of prose as is obvious in the Quranic text; or poetic ones as it is evident in Abd-elgahir elJerjany in his two books: the signs of miracles and the secrets of rhetoric. This is so because these studies depended basically on linguistic studies which as a result narrowed the gap between itself and the stylistic studies.