منتديات تخاطب: ملتقى الفلاسفة واللسانيين واللغويين والأدباء والمثقفين
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة
تسجيلك في هذا المنتدى يأخذ منك لحظات ولكنه يعطيك امتيازات خاصة كالنسخ والتحميل والتعليق
وإضافة موضوع جديد والتخاطب مع الأعضاء ومناقشتهم
فإن لم تكن مسجلا من قبل فيرجى التسجيل، وإن كنت قد سجّلت فتفضّل
بإدخال اسم العضوية

يمكنك الدخول باستخدام حسابك في الفيس بوك



ستحتاج إلى تفعيل حسابك من بريدك الإلكتروني بعد تسجيلك هنا
التسجيل بالأسماء الحقيقية ثنائية أو ثلاثية وباللغة العربيّة فقط
منتديات تخاطب: ملتقى الفلاسفة واللسانيين واللغويين والأدباء والمثقفين
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة
تسجيلك في هذا المنتدى يأخذ منك لحظات ولكنه يعطيك امتيازات خاصة كالنسخ والتحميل والتعليق
وإضافة موضوع جديد والتخاطب مع الأعضاء ومناقشتهم
فإن لم تكن مسجلا من قبل فيرجى التسجيل، وإن كنت قد سجّلت فتفضّل
بإدخال اسم العضوية

يمكنك الدخول باستخدام حسابك في الفيس بوك



ستحتاج إلى تفعيل حسابك من بريدك الإلكتروني بعد تسجيلك هنا
التسجيل بالأسماء الحقيقية ثنائية أو ثلاثية وباللغة العربيّة فقط
منتديات تخاطب: ملتقى الفلاسفة واللسانيين واللغويين والأدباء والمثقفين
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتديات تخاطب: ملتقى الفلاسفة واللسانيين واللغويين والأدباء والمثقفين

تهتم بـ الفلسفة والثقافة والإبداع والفكر والنقد واللغة
 
الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول
تعلن إدارة المنتديات عن تعيين الأستاذ بلال موقاي نائباً للمدير .... نبارك له هذه الترقية ونرجو من الله أن يوفقه ويعينه على أعبائه الجديدة وهو أهل لها إن شاء الله تعالى
للاطلاع على فهرس الموقع اضغط على منتديات تخاطب ثم انزل أسفله
» هات يدك Polysemy in the Qurān I_icon_minitime2023-12-13, 15:27 من طرف عبدالحكيم ال سنبل» بين «بياجيه» و «تشومسكي» مقـاربة حـول كيفيـة اكتسـاب اللغـةPolysemy in the Qurān I_icon_minitime2023-12-03, 20:02 من طرف سدار محمد عابد» نشيد الفجرPolysemy in the Qurān I_icon_minitime2023-11-30, 14:48 من طرف عبدالحكيم ال سنبل» الرذ والديناصورPolysemy in the Qurān I_icon_minitime2023-11-02, 18:04 من طرف عبدالحكيم ال سنبل» سلاما على غزةPolysemy in the Qurān I_icon_minitime2023-11-01, 18:42 من طرف عبدالحكيم ال سنبل» سلاما على غزةPolysemy in the Qurān I_icon_minitime2023-11-01, 18:40 من طرف عبدالحكيم ال سنبل» شهد الخلودPolysemy in the Qurān I_icon_minitime2023-11-01, 18:35 من طرف عبدالحكيم ال سنبل» تهجيرPolysemy in the Qurān I_icon_minitime2023-11-01, 18:23 من طرف عبدالحكيم ال سنبل» تقرير من غزة Polysemy in the Qurān I_icon_minitime2023-11-01, 18:18 من طرف عبدالحكيم ال سنبل» القدس لناPolysemy in the Qurān I_icon_minitime2023-11-01, 17:51 من طرف عبدالحكيم ال سنبل» يوم في غزة Polysemy in the Qurān I_icon_minitime2023-11-01, 17:45 من طرف عبدالحكيم ال سنبل» شعب عجبPolysemy in the Qurān I_icon_minitime2023-11-01, 17:41 من طرف عبدالحكيم ال سنبل» سمكة تحت التخديرPolysemy in the Qurān I_icon_minitime2023-10-07, 15:34 من طرف عبدالحكيم ال سنبل» تجربة حبPolysemy in the Qurān I_icon_minitime2023-09-16, 23:25 من طرف عبدالحكيم ال سنبل» زلزال و اعصارPolysemy in the Qurān I_icon_minitime2023-09-14, 05:44 من طرف عبدالحكيم ال سنبل

شاطر
 

 Polysemy in the Qurān

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
????
زائر



Polysemy in the Qurān Empty
مُساهمةموضوع: Polysemy in the Qurān   Polysemy in the Qurān I_icon_minitime2012-06-10, 05:52

Polysemy in the Qurān
The plurality of senses that words can have. It is the property of words in all natural languages to have more than one meaning, for polysemy is an essential condition of a languages efficiency : a finite set of lexical elements is used to express a potentially infinite set of situations. Arabic words in the Qur'ān also have this property and many words in the Qur'ān have been classified as polysemous in the exegetical tradition (see Exegesis of the Qur'ān: classical and Medieval). In fact, some exegetes suggest that all words in the Qur'ān contain several meanings or levels of meaning (see Language and style of the Qur'ān, literary structures of the Qur'ān).
The possibility of ambiguity or equivocation is, however, a counterpart of polysemy-although contextual, syntactic and lexical clues in practice reduce this possibility. For examples, mutual appropriateness reduces a word's semantic pertinence so that only part of the semantic field of a word is used; the remainder is excluded or repressed. The Qur'ān, however, inhibits this reduction. It is a referential text that often does not provide a great deal of context. This difficulty was alleviated somewhat by biographical materials (Stra; see SIRA and the Qur'ān), the circumstances of revelation literature (asbab al nuzul; see occasions of Revelation) and other narrative texts that offered histerical explanations or allusions that emphasized monosemy and, by providing a context frequently missing in the Qur'ān itself, word sense disambiguation. Early works on the gharib, i.e. difficult word such as hapax legomena, foreign and dialectal words (see Foreign vocabulary; Dialect), also emphasized monosemy by providing mostly simple glosses.
On the whole, the Islamic exegetical tradition embraced polysemy in the Qur'ān. Although the Qur'ān was thought to have a divine origin and Arabic came to be viewed as a divine language, not a "natural" one, polysemy was not considered a defect (see Revelation and Inspiration; Arabic Language). Rather, Polysemy in the Qur'ān became one of miraculous features (see Miracle; Inimitability). The issue was not whether the Qur'ān was polysemous but rather how to express and limit the polysemy. As a result, polysemy has been represented or imposed in several different but overlapping ways throughout the history of reading and interpreting the Qur'ān see Readings of the Qur'ān). The question remains whether the polysemy seems discovered by the exegetes are deliberate or merely imposed upon the Qur'ān for thelological and other reasons (see theslogy and the Qur'ān).
Wujūh al-Qur'ān
The most obvious works dealing with polysemy are those of wujūh (polysemes and homonyms) and nazair (synonyms or analogues). Wujūh refers to words employed several times in the Qur'ān but with at least two and perhaps as many as forty different meanings (Abdus Sattar, Wujūh, 138). The distinction between homonym, which refers to words of different origins or roots that coincide phonetically, and polysemy, which refer to words of related origin but whose roots or derived forms have several discernable senses, is essentially arbitrary. Synchronically, homonymy is a kind of polysemy but even diachronic homonymy can become polysemy and vice versa because the criteria for distinguishing between homonym my and polysemy are themselves somewhat arbitrary. In any case, it is a distinction that those Qur'ānic exegetes who discussed wujūh did not generally make. Wujūh is a branch of the sciences of the Qur'ān (Ulum al Qur'ān; see Traditional Disciplines of Quranic study) and finds sanction in several prophetic hodiths (See Hedeth and the Qur'ān) : " The Qur'ān … conveys many meanings (wujūh); so impute to it the best of its meanings" (Zarkashi, Burhān, ii, 163).
And, '' a jurisprudents (faqih) jurisprudence is not comprehensive until he sees many wujūh in the Qur'ān " (Suyūtī, Itqān, i, 299; see law and the Qur'ān)
Muqātil b. Sulayman Cd. 150 (767) is credited with authoring the first wujūh and nazāir work (Cf. Nwyia, Exegese, 10916; Gilliot, Elt, 118 – 20). His methodology, largely followed by later authors in this genre, is to provide a gloss or brief definition for each of the meanings (wujūh ) of a word and then to list other analogous qur'ānic passages (nazāir) – that is, those in which the word is employed with the same meaning. Important early wujūh works are those of Ibn Qutayba (d.276/889), al-Dāmaghānī (d.478/1085), and Ibn al-Jawzī (d.597/1200). Of course, the subject is treated by al Zarkashi (d.794/1391) and al-suyutī (d.911/1505) in their works on the science of the Qur'ān. None of these works are systematic examinations of qur'ānic vocabulary. Rather, the words chosen by these exegetes are religiously significant ones. It should also be noted that in these works, the terms wujūh and nazā'ir are themselves somewhat polysemous (Rippin, Lexicographical texts, 167-71). By time of al-ankashe, the existence of wujūh in the Qur'ān had acquired its most important theological implication it is one " of the miracles (mujizat) of the Qur'ān since one word imparts twenty aspects (sign, wajh), or more or less; and one does not find that in the speech of mankind (zarkashi, Burhan, I,102).
Polysemy in the Qur'ān has, at least at times, been created by the exegetical tradition itself, which even has the Qur'ān inventing new meanings for some words. See, for example, the development of the association of "sleep" with bard, "cold", in order to "solve intra-Qur'ānic and Qur'ān versus dogma conflict" (Rippin, Qur'ān 78/24 , 311-20; see Dreams and Sleep; Hot and Cold). If such is the case, one can legitimately ask whether the exegetes' rich tradition of finding polysemes in the Qur'ān in more a product of the exegetes' ingenuity than a deliberate feature of the Qur'ān. Certainty may well be restricted to those words for which there are other reasons for assuming polysemy, such as the use of puns in the Qur'ān (see Humor).
As a technical term wujūh connotes that category of words that are used in different ways in different passages of the Qur'ān, but proved to be an inadequate rubric under which to discuss words, expressions and phrases, which have multiple meanings within a single passage.
REFERENCCE:
McAuliff, D.J,2004. Encyclopaedia of the Qur’ān: Volume Four P_Sh. Brill, Leiden_Boston
Ps,155-156
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 

Polysemy in the Qurān

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

 مواضيع مماثلة

-
» Text Mining The Quran
» the summery of Daivd Copperfield.novelرواية
» Quran-Amazing Word Repetition

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتديات تخاطب: ملتقى الفلاسفة واللسانيين واللغويين والأدباء والمثقفين  ::  اللغة والنحو والبلاغة والأدب :: منتدى اللغة العربية والقرآن-
تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية
تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية reddit      

قم بحفض و مشاطرة الرابط منتديات تخاطب: ملتقى الفلاسفة واللسانيين واللغويين والأدباء والمثقفين على موقع حفض الصفحات
أفضل 10 أعضاء في هذا الأسبوع
لا يوجد مستخدم


Polysemy in the Qurān 561574572

فانضموا إليها

Computer Hope
انضم للمعجبين بالمنتدى منذ 28/11/2012
سحابة الكلمات الدلالية
النقد الأشياء البخاري العربية المعاصر مجلة موقاي كتاب العربي النحو الخطاب التداولية النص الحذف مبادئ الخيام مدخل ننجز بلال اللسانيات محمد قواعد اسماعيل ظاهرة اللغة على


حقوق النشر محفوظة لمنتديات تخاطب
المشاركون في منتديات تخاطب وحدهم مسؤولون عن منشوراتهم ولا تتحمل الإدارة ولا المشرفون أي مسؤولية قانونية أوأخلاقية عما ينشر فيها

Powered by phpBB© 2010

©phpBB | Ahlamontada.com | منتدى مجاني للدعم و المساعدة | التبليغ عن محتوى مخالف | ملفات تعريف الارتباط التابعة لجهات خارجية | آخر المواضيع